středa 20. července 2016

Czechiatip - Zlín aneb po stopách Tomáše Bati

Již dlouhou dobu jsem přemýšlela, že se vydám do Zlína. Jelikož Tomáš Baťa a jeho odkaz je pro mne velkou motivací, město Zlín je vlastně celé jeho odkaz a já ho chtěla poznat.



Výhodou bylo, že můj muž hraje Kolovou a měli tento víkend právě ve Zlíně zápas. Ze Zlína pochází mimochodem hodně dobrých týmů v tomto sportu a tak jsem byla ráda, že jsem mohla poznat i kluky, se kterými můj partner soupeří.





Nicméně, přemýšlela jsem, jak se budu po Zlíně přemisťovat. Autem se mi jezdit nechtělo, pěšky se přiznám, nechodím moc ráda. MHD v cizím městě není pro mne pohodlné a tak padl los na mé městské kolo (jistě jste četli článek, jak mi minulé někdo ukradl, takže toto je "nové").


brašny jsem koupila na blešáku a košík od vietnamců, který jsem si přivázala bindry, abych si do něj mohla dát objemnou zrcadlovku s novým sklem, které jsem popisovala v minulém příspěvku. A vyrazila jsem. 

Než jsem dojela k prvnímu mému  cíli, 21 budově, začalo neskutečně pršet. Bohužel mne silný déšť provázel celou dobu a nedalo se nic dělat, půlku cesty po Zlíně jsem tedy absolvovala pěšky, protože se na kole jet v hustém dešti prostě nedalo.

21 budova mne nadchla. Hlavně krásný výhled na Baťovské domky, moderní kongresové centrum a Baťovu univerzitu. Moc se mi líbil jeho výtah, kterým jezdil po patrech a v němž měl zařízenou kancelář. Jak důmyslné!

jednadvacátá budova (vpravo), hlavní administrativní budova Baťovy firmy


páternoster v budově


výhled na Baťovské domky 



univerzita a kongresové centrum


jedna momentka starého pána  z vyhlídky


detail železného modelu budovy


Baťova kancelář ve výtahu


Dále jsem se byla podívat v areálu SVIT, aneb nyní je to Baťův institut (budova 14-15), jde je muzeum a galerie. v Muzeu se mi líbila obuvnická expozice, která představovala návrhy současných žáků univerzity.


 

Dále byla v galerii výstava Orbis Pictus Play Zlín, která se konala i v zámku. Nicméně já jsem navštívila pouze tu, která byla v areálu Baťova institutu. Výstava byla interaktivní a založená na principu hry se světlem. Určitě doporučuji hravým lidem a rodinám s dětmi.



nejlepší zážitek pro mne bylo muzeum, které vyprávělo o zajímavých lidech ze Zlína a představovalo největší chlouby města. Nemusím zmiňovat cestovatelé Hanzelku a Zikmunda, pochopitelně Baťovo rodinu, filmové ateliéry a aviatiku. Celá expozice měla jeden velmi pěkný a hravý prvek - při vstupu jste dostali kartičku, do které jste si pomocí šesti "Baťovských píchaček", umístěných po areálu výstavy, mohly "odpíchnout" návštěvu jednotlivých expozic. Celkem jich bylo šest a vy jste na konci výstavy získali zajímavý suvenýr. Doporučuji nevynechat.

Baťovo výrobní linka na obuv


historie obuvi


dobový plakát


Dále už jsem přesouvám k druhé mé části putování, nicméně ta už nebude tak příjemná, jako ta první. Z muzea, galerie, 21 budovy a celého areálu SVIT jsem byla unešena. Nicméně jsem se chtěla podívat do Baťovo vily. na blogu u Sandry Kisič jsem si přečetla, že před tím, než se vydáme do Zlína, měly bychom napsat do Nadace Tomáše Baťi, abychom si prohlídku rezervovali. To jsem také udělala a těšila jsem se, že mi odpoví. Bohužel se tak nestalo, na email mi nikdo 4 dny neodpověděl, telefony nezvedali a  když jsem přišla k budově a zazvonila, opět tam nikdo nebyl. Bylo to pro mne obrovské zklamání. Proč nemohou alespoň odepsat? Poslat mne třeba do háje? Cokoliv, hlavně dostat odpověď. Byla jsem zklamaná, ale alespoň jsem si vilu nafotila zvenku.

brána do Baťovy vily s jeho monogramem

vilka z pohledu ze silnice


No nic, doufala jsem, že si spravím náladu při návštěvě Baťova památníku, který se nachází na kopci nad Priorem a Baťovo univerzitou. Všude v průvodcích píšou, že je to velmi pěkné místo, dokonce na oficiálních stránkách Zlína jsou na něj odkazy jako na hlavní návštěvní místo a i směrovky ve městě na něj odkazují. Tak jsem si vyšlapala v dešti ten mega krpál a co mne opět čekalo? Nic.

stará budova Domu umění, pod ní nějaký vyvrácený železo a thats all. Achjo.


Myslím si, že by bylo v zájmu tak hezkého města své památky udržovat pro turisty pěkné. Nevím, nikdy jsem nedělala starostu, ale pokud chci přitáhnout do svého města nadšené turisty, měla bych hlavně myslet na jeho atrakce. V tomto případě vůbec není atraktivní starý kus železa bez žádného varování, že se něco opravuje a Baťova vila, kde si nejspíš dali dovolenou bez nějakého oznámení.

Nicméně nejsem zase úplný hejtr, ve Zlíně se mi ve finále líbilo, protože jsme se skvěle bavili a dobře jsem se najedla. :)

restaurace TamTam

pivní festival















Žádné komentáře:

Okomentovat